Boendeinfo

Här finner du som boende i föreningen lite information om hur det fungerar att bo i bostadsrätt samt lite mer specifikt om hur saker och ting fungerar i vår trevliga förening!

Föreningens stadgar
Föreningens ordningsregler
Situationsplan för fastigheten
Planlösningar för lägenheterna
”Välkommen till Brf Kantarellen” – välkomstbrev nya medlemmar
Översättningsmatris lägenhetsnummer
Guide för att rensa vattenlås för tvättmaskin
Information ang stopp i avlopp

Om att köpa bostadsrätt…

Om du som ny medlem i vår förening precis har köpt din första bostadsrätt kan det vara bra att lägga ett par minuter att läsa igenom nedan avsnitt som handlar om hur det fungerar att bo i bostadsrätt i allmänhet:

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars främsta ändamål är att på obegränsad tid upplåta bostäder med bostadsrätt till sina medlemmar.

Att köpa en bostadsrätt innebär inte att du som bostadsrättshavare äger lägenheten utan att du köper rätten att nyttja en viss lägenhet.

I och med att du tecknar avtal om att köpa en viss lägenhet så ansöker du även om medlemskap i föreningen. Styrelsen som beviljar medlemskapet prövar om du kan fullgöra dina ekonomiska förpliktelser gentemot föreningen. För att kunna fullfölja ditt köp måste du bli antagen som medlem. Styrelsen är skyldig att snarast avgöra frågan och ge dig besked. Om styrelsen vägrar dig medlemskap blir köpet ogiltig och säljaren kvarstår som bostadsrättsinnehavare.

Du och dina grannar är alltså tillsammans medlemmar i en ekonomisk förening som tillsammans äger fastigheten (dvs. samtliga hus inklusive mark) och därmed lägenheterna. Det är styrelsen som är ytterst ansvarig för att förvalta denna på bästa möjliga sätt, men du tillsammans med alla medlemmar är gemensamt ansvarig för att allt ska fungera.

Som medlem i en bostadsrättsförening är du skyldig att följa föreningens stadgar, ordningsregler och gällande lagstiftning. De lagar som främst berör bostadsrättsföreningar är Bostadsrättslagen (1991:614, läs mer på https://lagen.nu/1991:614), Lagen om ekonomiska föreningar och Bostadsrättsförordningen.

Med nyttjanderätten till lägenheten har du både rättigheter och skyldigheter. Skyldigheterna handlar om att vårda och sköta om din bostad, inklusive eventuell mark. Rättigheterna handlar om att själv få göra vissa ändringar i lägenheten. Ansvarsfördelningen mellan dig och föreningen är reglerad i stadgarna och Bostadsrättslagen. Värt att beakta är att du som bostadsrättsinnehavare har ansvar för lägenheten i fall av skada. Därför är det viktigt att du att ser över ditt hemförsäkringsskydd så att du är rätt försäkrad för din bostadsrätt.

Alla medlemmar har full insyn i ekonomi och förvaltning i föreningen.  Föreningsstämman, då föreningens årsredovisning gås igenom, är det tillfälle då medlemmarna kan granska verksamheten det gångna året. Om du vill påverka arbetet i föreningen eller vill ändra på något, gör du det bäst genom att lämna in en motion till stämman. Hur lång tid innan stämman motionen skall lämnas in kan du läsa i stadgarna. Den skall lämnas in i så god tid innan stämman att styrelsen först hinner gå igenom den och ta beslut som sedan läggs fram på stämman. Stämman beslutar sedan.

Ordningsregler och stadgar

Föreningens ordningsregler och stadgar finner du att läsa i sin helhet som dokument under fliken ”dokument”.

Andrahandsuthyrning

Vill du som medlem hyra ut din lägenhet i andra hand skall det alltid godkännas av styrelsen. Vid beslut vill styrelsen ta del av kontraktet du skriver med hyresgästen tillsammans med dennes personuppgifter. Kontraktet skall vara tidsbestämt. Styrelsen har som policy att godkänna uthyrning på upp till sex månader åt gången.

Ekonomisk förvaltning

Föreningens ekonomiska förvaltning sköts av företaget Fastum. Det är de som sköter fakturering av avgifter etc. Du hittar mer info om dem och deras tjänster på www.fastum.se

Teknisk förvaltning

Fastighetsskötsel/teknisk förvaltning sköts av vår leverantör Erenrots trädgård och fastighetsservice AB.

Lägenhetsnummer

Varje lägenhet i Brf Kantarellen har ett, för fastigheten, unikt lägenhetsnummer. Det numret sitter märkt ovanför din ytterdörr till lägenheten och används internt av oss i föreningen.

Ett annat lägenhetsnummer skall anges tillsammans med din adress till folkbokföringens register. Detta register är upprättat av Lantmäteriet men numret kan ibland även kallas Skatteverkets lägenhetsnummer. Även det numret sitter uppmärkt som ovanför ytterdörr, som ”SKV NR: .…”.

En översättningsmatris (PDF dokument) mellan adress, föreningens lägenhetsnummer och Lantmäteriets nummer finns under fliken dokument.

Parkering och gästparkering

Det finns möjlighet till parkeringsplats mot avgift för boende i föreningen. Platser med eller utan el-stolpe finns på gatan utmed Kvarnskogsvägen samt ett antal garageplatser. Garaget är beläget under husen med jämna nummer (Kvarnskogsvägen 6-12) med nerfart på Kvarnskogsvägen 12. För detta tecknas separat hyresavtal och för tillgång till garagenyckel betalar du även en mindre deposition. Självklart tillämpar vi kösystem för samtliga platser. Antalet platser är beräknade till en plats per lägenhet.

För tecknande av parkeringsavtal eller övriga parkeringsfrågor tar du kontakt med styrelsens ”parkeringsansvarige”, vem det är hittar du på anslaget i trapphuset. Alternativt skriver till styrelsens gemensamma e-post.

Det finns för närvarande även fyra stycken gästparkeringsplatser för besökande till boende i föreningen. Det är de första fyra platserna längs med Kvarnskogsvägens jämna nummer när man kör in på föreningens område. Dessa är uppmärkta som besöksparkerning.

Sophantering

Hushållsavfall läggs i någon av föreningens tre underjordiska sopbehållare. Föreningen har för närvarande inte möjligheten att sortera ut komposterbart avfall, detta slängs som hushållsavfall.

Förpackningar av plast, papper, metall och glas samt tidningar sorterar du själv och slänger på för ändamålet avsedd återvinningsplats. Närmaste sådan finns på Rudbecks väg i närheten av Shellmacken (promenadavstånd).

Grovsopor, elsopor etc. samt farligt avfall transporterar du till en återvinningsanläggning. Närmaste anläggning i kommunen är Hagby återvinningscentral som ligger utmed Frestavägen. Dessa sopor får du aldrig slänga i någon av föreningens behållare för hushållsavfall! 

Tack för att du sorterar dina förpackningar och tidningar! Då bidrar du till en bättre hushållning med jordens resurser samtidigt som du håller ned föreningens – d.v.s. dina egna – kostnader, då sopavgiften baseras på vikt.

Telefoni, TV och Internet

Föreningens fastighet har fördelen att vara ansluten till både Telias nät och Stadsnätet (tillhandahålls av Sollentuna Energi) via fiber. Detta möjliggör för dig som boende i föreningen att välja på ett stort utbud av digitala tjänster från många leverantörer!

De två fiberuttagen från Telia respektive Stadsnätet finner du i respektive lägenhet i samma skåp som säkringarna. Därifrån är det möjligt att sedan koppla signalen vidare till uttag i andra rum i lägenheten vi kopplingsuttagen i skåpet.
Mer info om utbudet av tjänster och leverantörer som finns i Stadsnätet från Sollentuna Energi finns att läsa här:www.sollentunaenergi.se/stadsnat/

Telefoni: Vill man ha en fast telefon är det IP-telefoni som gäller, d v s telefoni via Internetprotokollet. Vi har alltså inga traditionella telefonjack installerade. Förutom Telia finns ett antal andra leverantörer av IP-telefoni via Stadsnätet.

TV: Alla hushåll i föreningen har tillgång till ett analogt grundutbud av kanaler från Sollentuna Energi via det vanliga antennuttaget.  Utöver detta finns det ett stort utbud av digital TV från olika leverantörer tillgängliga via fiber eller det vanliga antennuttaget.

Internet: Eftersom fastigheten är direkt ansluten via fiber till både Stadsnätet och Telia finns det goda möjligheter till en snabb och tillförlitlig uppkoppling mot Internet.  Du väljer själv leverantör.

Nycklar etc.

Din lägenhetsnyckel skall fungera till samtliga utrymmen (samt din egen lägenhet så klart) som du har tillgång och behörighet till, exempelvis förrådsutrymmen och postfack. Alla nycklar ingår i ett system för hela föreningen och är numrerade. Du kan därför inte kopiera din nyckel hur som helst. Nya nycklar tillverkas endast hos föreningens leverantör för detta. Och du måste kunna styrka att du är medlem och bor i föreningen i kontakt med dem (hyresavi i kombination med legitimation fungerar).

Ansvarig leverantör av nycklar till föreningen är: Gerts Lås & Larm AB. www.gertslas.se

Du som boende är själv ansvarig för din ytterdörr till din lägenhet och får därför självklart installera eller komplettera med eget nytt lås. Täkt på att nyckeln till det nya låset kanske då inte kan ingå i befintligt system. Fråga låssmeden alternativt vår leverantör om detta.

Portkoderna till föreningens hus är av säkerhetsskäl unika för respektive hus. Dessa byts ut ibland och du blir självklart då aviserad om detta. Skulle du råka glömma bort portkoden skall din lägenhetsnyckel (förutsatt att du inte bytt ut ditt lås) även fungera till porten till huset.

Inglasning av balkong samt annan påverkan på fastigheten

Se föreningens ordningsregler samt stadgar under fliken ”dokument”. Kortfattat kan sägas att all större påverkan på lägenheten samt all påverkan på fastigheten skall godkännas av styrelsen. Balkonger och terrasser är alltså inte en del av lägenheten utan en del av den gemensamma fastigheten. Ansökan skall alltid ske skriftligen till styrelsen. För vissa saker finns det även policys utformade som vi då kan informera om.

Är du det minsta osäker på vad du får och inte får göra, ta kontakt med någon från styrelsen alternativt vår tekniska förvaltare.

Försäkringar

Det är du själv som bostadsrättsinnehavare som försäkrar din lägenhet och det är den försäkringen som skall täcka alla eventuella skador som kan tänkas uppstå i och med din lägenhet. Föreningen har självklart också en gemensam försäkring, men den används endast i ärenden som gäller själva fastigheten.

Det är alltså jätteviktigt att du som boende i föreningen har en heltäckande hemförsäkring med tillägg för bostadsrätt! Kontakta ditt försäkringsbolag om du är det minsta osäker på om du är rätt försäkrad.